أخبار مصر

السيسي: بيتقال ليه بنبي ليه كباري وشبكة طرق.. وبقولهم لو معملتش كدة هبقى بظلم الجيل الحالي والقادم


الخميس 01/ديسمبر/2022 – 11:47 ص

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة المصرية بهذا النمو السكاني على الموارد المتاحة عندنا؛ يظهر أننا في الأقل، مردفا: هل احنا في الأقل ولا في العام ولا فوق.. أنا بقولكم عشان مخبيش عليكم.. احنا في الأقل.

وأضاف السيسي، خلال افتتاح مدينة المصنورة الجديدة: بيقولوا انتوا بتعملوا شبكة طرق ليه، وإيه الكباري دي.. بقولهم منا لو معلمتش كدة هظلم الجيل ده والقادم.. الخطة الاستراتيجية من قبل ما آجي، وقبل اللي مني.. لو متعملش يبقى احنا بنضيع البلد دي والناس.. بس احنا في خير ونعمة والحمدلله رب العالمين.

 

مدينة المصنورة الجديدة

ووصل الرئيس عبد الفتاح السيسي، إلى مدينة المنصورة الجديدة، اليوم الخميس، وذلك على هامش زيارة الرئيس لمحافظة الدقهلية لافتتاح عدد من المشروعات القومية بالمحافظة، وافتتاح المرحلة الأولى من مدينة المنصورة الجديدة.

وأوضح المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، أن مدينة المنصورة الجديدة، التي تتوسط محافظات الدقهلية وكفر الشيخ ودمياط؛ تأتي في إطار مجموعة المدن الذكية الجديدة التي شرعت الدولة في تشييدها، على امتداد رقعة الجمهورية، وتعتبر أحد شرايين التنمية في ساحل مصر الشمالي، حيث تحتوي على جميع المرافق والخدمات من مناطق حكومية وأسواق، دور عبادة، مناطق ثقافية وترفيهية، مناطق خاصة بالمطاعم، وحدائق مركزية بإطلالة ساحلية على البحر المتوسط بطول 15 كيلو مترًا.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *