المحافظات

سؤال وجواب عودة الدراسة الجامعية بشمال سيناء

 

بقلم ا.د. صالح محمد صالح عميد كلية التجارة جامعة العريش

➊ هو إيه اللي حصل في الدراسة الجامعية بشمال سيناء؟

أبدًا يا سيدي اللي حصل أن الدراسة الجامعية وما قبل الجامعية توقفت تمامًا في شمال سيناء يوم 9/2/2018 مع بداية العملية الشاملة ووقفت لغاية دلوقتي!!

➋ طيب وعملتم إيه؟

كانت هناك مقترحات ومشاورات و.. الخ
وانتهت إلى اعتبار أن نتيجة التيرم الأول هي الفيصل في التعليم ما قبل الجامعي ولم يتخذ القرار بشأن الدراسة الجامعية.. لغاية ما حصل اللي حصل!!

➌ حصل إيه؟!!

أبدًا يا سيدي جامعة سيناء الخاصة أخذت قرار بخروج طلاب البكالوريوس للدراسة خارج مدينة العريش في فرعها بالقنطرة وفي جامعة السادس من أكتوبر علشان مستقبل الولاد برضه موضوع التجنيد والتكليف في وزارة الصحة مهم لهم.. وانتظرت جامعة العريش والمعاهد الخاصة والحكومية في العريش صدور القرارات الأمنية وبرضه معاهم مبرراتهم أن قطرة دم واحدة من ولادنا الطلاب لا تساوي أبدًا المغامرة وفتح الدراسة دون التيقن من الأمن والأمان.. وبعدين حصل اللي كلنا كنا منتظرينه.. خرجت التصريحات من القيادات الأمنية ومن المحافظ أن الدراسة الجامعية ستستأنف بعد عيد الفطر مباشرة.. والحمد لله الكل اطمئن خصوصًا أن طلبة جامعة سيناء بالفعل اللي اتغربوا اتخرجوا فعلا وطلعت نتيجتهم.. لكن جت الحزينة تفرح!!

➍ حصل إيه ثاني؟

اللي حصل أن جامعة سيناء الخاصة يوم العيد طلعت فيه بيان بيقول أن طلاب النقل بفرع العريش حيروحوا فرع القنطرة وجامعة 6 أكتوبر.. الدنيا قامت ولم تقعد .. لقاء من هنا وضغط من هناك .. وتحرك على مستويات عالية لغاية لما اجتمع السادة المعنيين بجهة سيادية وطلعوا بقرار أن طلاب السنة النهائية بجامعة العريش والمعاهد الخاصة حيدرسوا في العريش من يوم الأحد القادم 24/6/2018م وحيكون فيه اجتماع ثاني مع نفس الجهة السيادية يوم الأربعاء 27/6/2018م علشان طلاب النقل وحيكون طبعًا معاهم طلاب جامعة سيناء.. قامت جامعة سيناء الخاصة تطلع بيان تقول فيه أن الدراسة لطلاب النقل -ومن منطلق الصب في مصلحتهم- حتبدأ يوم الجمعة القادم اللي هو 22/6/2018م في القنطرة و6 أكتوبر واللي يلحق يلحق بقى.. وبعدين افتكرت أن يوم 27/6/2018م حيبقى فيه اجتماع مع الجهة السيادية قامت قالت وإحنا برضه ماشيين حسب ما تقول القوات المسلحة ولو قالت في العريش ماشي الكلام.. ساعتها طبعا الطلاب حيكونوا بدأو الدراسة في القنطرة و6 أكتوبر وبمبدأ ادفع وبعدين اشتكي!!

➎ طيب وجامعة العريش والمعاهد الخاصة حيبدأو الدراسة يوم الأحد اللي جاي لمين؟

الدراسة يوم الأحد القادم 24/6/2018م لكل الطلاب في السنة النهائية بكليات جامعة العريش والمعاهد الخاصة سواء النظاميين أو في التعليم المفتوح في برامجه التجاري والزراعي والتربوي.. وأكيد طلاب الدبلوم العامة في التربية (الدبلوم التربوي) حيكون زيهم ما هم زي طلاب السنة النهائية وننتظر نتيجة اجتماع الأربعاء علشان طلاب النقل!!

➏ طيب والمواصلات حتعملوا فيها إيه؟

حيتم توفير أتوبيسات لنقل الطلاب لمدينة العريش من ٣ مناطق تجمع رئيسية: تجمع الإسماعيلية – تجمع بئر العبد – تجمع رفح والشيخ, والتنبيه على جميع أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة التواجد بالجامعة بدءًا من الأحد القادم، وجاري التنسيق لتوفير أتوبيس لنقل المقيمين خارج سيناء، وإعلان الجداول الدراسية من يوم السبت القادم!!

———-
➐ طيب والولاد حينتقلوا إزاي في العريش خاصة أن البلد مفيهاش بنزين ولا غاز.. يعني مفيش مواصلات؟

المحافظة والجامعة ستوفر وسائل مواصلات من وإلى الجامعة لنقل أولادنا من أماكن محددة للتجمع والذهاب للجامعة والعودة.. كمان حيوفروا أماكن للإقامة للطلاب المغتربين خارج سيناء.. أما بالنسبة لأعضاء هيئة التدريس اللي عندهم عربيات حيتعمل لهم تصاريح من المحافظة علشان يقدروا يتحركوا زيهم زي أي مؤسسة حكومية هنا!!
———-
➑ يا ترى فترة الدراسة حتكون قد إيه.. علشان فيه ظروف خاصة ببعض أولادنا وأسرهم؟

فترة الدراسة سيحددها مجلس جامعة العريش ومجالس المعاهد الخاصة وحتكون تقريبًا شهرين بالامتحانات يعني أتوقع أن الدراسة تخلص قبل عيد الأضحي المبارك!!
———-
➒ هل تتوقع يكون طلاب تمهيدي الماجستير والدكتوراه يمتحنوا في مواعيدهم؟

طبعًا الطلاب دول مستمرين مع أساتذتهم في دراستهم وامتحاناتهم بتتعمل في الأسبوع الأول من شهر سبتمبر يعني أمورهم مستقرة ويمتحنوا في موعدهم.. وأكيد حيكون لطلاب الدبلومات المهنية والخاصة موعد مع استكمال دراستهم يمكن مع طلاب النقل واللي أتوقع يبقى الأسبوعين القادمين على الأكثر!!
———-
➓ بالأمانة رأيك إيه في الموضوع ده؟

رأيي الشخصي أن القرار ده أفضل قرار من يوم 9/2 .. قرار معناه عودة الحياة بشكل ما أو بآخر.. رأيي إن ما لا يدرك كله لا يترك كله.. وأن التنسيق الأمني لـ 5000 طالب مرة واحدة ومعاهم مش أقل من 250 عضو هيئة تدريس ليس بالأمر الهين فكان لزامًا البدء بالأهم ثم المهم.. الأهم هو طلاب السنة النهائية ثم تتوالى الأمور حتى يتم التنسيق لكل الطلاب وننتهي من هذه السنة العصيبة .. رأيي أن البدء الآن حتى ولو بطالب واحد فقط رد عملي وفعلي على الشائعات اللي اتهرينا منها وتعبت أعصابنا من عينة صفقة القرن والتهجير البطئ وووالخ.. رأيي أننا نبدأ البناء والالتفاف حول بعض دون الصراعات اللي لا حتودي ولا تجيب.. مش مشكلة مين اللي يتصدر المشهد المهم الهدف من وراء المشهد ويتحقق الهدف ده.. محتاجين كلنا نفرح حتى ولو فرحة منقوصة ما هو يا ما دقت على الراس طبول .. يا ترى فيه أسئلة ثانية؟!!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *